Verdachte mails en internetoplichting

Waar gaat uw vraag over?

Wat moet ik doen als ik te maken heb met internetoplichting waarbij de naam of logo van Interbank wordt misbruikt?

Let op voor internetoplichting!
Net als veel andere bedrijven, heeft ook Interbank helaas te maken met internetoplichting. Op Marktplaats en andere websites zijn criminelen onder onze naam actief als verkopers of adverteerders. Dit doen zij met als doel om klanten op te lichten, bijvoorbeeld door met onze naam en/of logo erbij geldbedragen aan te bieden als een lening.
 
Voorschotfraude
Deze internetcriminelen beloven deze (vaak hoge) bedragen over te maken als u bepaalde kosten betaalt voor bijvoorbeeld een loterij of een lening. Zodra u dat gedaan hebt, betalen ze het bedrag alleen nooit uit. Dit heet ook wel voorschotfraude.
 
Verstrek nooit uw persoonlijke gegevens
Komt u een advertentie van Interbank tegen op Marktplaats? Wees dan alert. Lijkt een aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is hij dat vaak ook. Bedenkt u zich ook dat wij als kredietverstrekker nooit via Marktplaats onze leningen zullen aanbieden.
 
Ook vragen deze internetcriminelen vaak via nepmails, nep-sms of neptelefoontjes Vraagt een persoon of instantie om een kopie van uw identiteitsbewijs, bankafschrift of loonstrookje? Markeer deze kopie dan met een pen of stift. Schrijf over de kopie heen voor wie deze bedoeld is, wanneer u de kopie hebt afgegeven en aan welke persoon of instantie u de kopie hebt gegeven.

Let op: Interbank zal u nooit zomaar per e-mail of telefoon vragen om uw persoonlijke gegevens.
 
Bent u opgelicht?
Hebt u te maken gehad met oplichting waarbij onze naam of logo wordt misbruikt? Bewaar dan de mailwisseling goed en maak, waar mogelijk, een printscreen van de advertentie. Doe ook aangifte bij de politie van oplichting. Verder raden we u aan om de internetfraude aan Interbank te melden. Mail hiervoor naar fraud@ca-cf.nl

 

Wat moet ik doen als ik een e-mail niet vertrouw?

Hebt u een e-mail van Interbank ontvangen maar vertrouwt u het niet? Waarschijnlijk hebt u te maken met phishing. Dit is het vissen naar persoonlijke gegevens. Dit gebeurt vaak via e-mail, maar het kan ook via sms of nepwebsites.

Hoe herken ik een phishingbericht?

- Het bericht bevat meestal een urgente reden voor actie.

- Het bericht bevat vaak geen persoonlijke aanhef (dus Beste klant in plaats van Beste meneer Jansen).

- Het bericht bevat vreemde formuleringen of taalfouten. Overigens is het wel zo dat dit steeds minder vaak het geval is. Phishing-fraudeurs leren ook van hun fouten.

- U wordt gevraagd op een link te klikken. (Als u dit doet, komt u terecht op een nepwebsite. Daar wordt u gevraagd in te loggen met uw persoonlijke gegevens. Doe dit nooit!

- Het bericht lijkt sterk op een bericht van Interbank, maar er zijn kleine verschillen.)


Hoe bescherm ik me tegen phishing?

- Check de afzender van het bericht. Ziet de afzender er vreemd uit, wees dan erg voorzichtig. Beantwoord de mail niet en klik ook niet op links.
- Wordt u gevraagd om op een link te klikken? Check dan het websiteadres. Dit adres moet altijd beginnen met https. De s staat voor secure, dan weet u zeker dat u in een beveiligde omgeving zit. Is dit niet het geval, dan weet u dat de website niet betrouwbaar is. Soms staat er ook nog een slotje voor https.

Voorbeelden van phishing e-mails
Hier kunt u enkele voorbeelden van phishing bekijken.

- Voorbeeld nepwebsite

Voorbeeld phishingmail 

Deze website maakt gebruik van cookies. Door bezoek aan deze website geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies.