Betalen en aflossen
Waar gaat uw vraag over?
Wilt u éénmalig extra aflossen op uw lening? Dat kan.
U maakt dan éénmalig een extra bedrag aan ons over. Controleer eerst uw huidige incassodatum vóórdat u een extra aflossing aan ons overmaakt. Maak vervolgens uiterlijk 5 dagen vóór uw incassodatum een extra betaling aan ons over. Zorg ervoor dat de hoogte van het bedrag dat u extra wilt aflossen gelijk is aan de hoogte van uw maandtermijn plús het bedrag dat u extra wilt aflossen. Vermeld in de omschrijving altijd het contractnummer.
Een voorbeeld: u hebt een maandtermijn van € 150 en u wilt € 250 extra aflossen. Betaal dan een bedrag van € 550. Uit dit bedrag wordt eerst de openstaande maandtermijn van € 150 betaald. Uit de € 400 die overblijft wordt vervolgens uw eerstvolgende maandtermijn van € 150 verwerkt. Er blijft dan € 250 over die als extra aflossing wordt verwerkt.
Let op! Is er sprake van een betaalachterstand? Dan wordt de extra betaling eerst verrekend met de achterstand. Hebt u een betaalachterstand en wilt u extra aflossen? Neem dan contact op met onze afdeling Collection via 020 6608719. Zij helpen u graag verder.
Wilt u structureel extra aflossen op uw lening? Dat kan.
U kunt dan uw maandtermijn verhogen
Dit betekent dat u ons maandelijks een hoger bedrag laat afschrijven. Als u dit wilt, geef dit dan schriftelijk of per e-mail door aan onze klantenservice via info@interbank.nl. Let op: dit is alleen mogelijk bij een doorlopend krediet.
De extra betalingen maakt u eenvoudig over via iDEAL, Mijn Interbank of rechtstreeks naar bankrekeningnummer NL 14 ABNA 0747474354 ten name van Interbank. Vergeet niet om uw contractnummer te vermelden.
Wilt u uw maandtermijn vooruit betalen? Dat kan.
Dit betekent dat u twee maandtermijnen aan ons overmaakt. In dat geval wordt de eerstvolgende automatische incasso overgeslagen. Als u dit wilt, geef dit dan schriftelijk of per e-mail door aan onze klantenservice via info@interbank.nl.
Het is mogelijk dat wij een boete berekenen als u uw persoonlijke lening vervroegd volledig inlost. Wij kunnen u voor het vervroegd volledig inlossen een inlosnota sturen. Daarin staan het nog terug te betalen bedrag, een eventuele boete en instructies om dit over te maken. U kunt deze inlosnota opvragen bij onze klantenservice.
Voor Doorlopend Kredieten wordt het rentebedrag bepaald op de laatste dag van de maand.
Uw renteboekingen kunnen verschillen afhankelijk van het aantal dagen waarover de rente is berekend. Naast het aantal dagen kan ook het openstaande saldo een oorzaak zijn van wisselende renteboekingen. Bij het terugboeken van betalingen of bij een opname uit uw Doorlopend Krediet kan het saldo gestegen zijn. Het rentebedrag zal dan hoger zijn.
Voor meer informatie over de geboekte rente op uw Doorlopend Krediet kunt u contact opnemen met onze klantenservice op 0900-8688 (lokaal tarief).
Voorbeeld renteboeking: De rente is berekend over 31 dagen (vanaf de laatste renteboeking). Over deze periode was het saldo voor 24 dagen € 23.166,49 en voor 7 dagen € 20.916,49. De rente op uw contract is nominaal 4,632% per jaar. Om de rente te berekenen, wordt eerst de dagrente berekend en wordt dit vervolgens vermenigvuldigd met het aantal rentedagen:
€ 23.166,49 * 0,04632 / 365 = dagrente * 24 dagen = € 70,55
€ 20.916,49 * 0,04632 / 365 = dagrente * 7 dagen = € 18,58
Totaal over de gehele periode: € 70,55 + € 18,58 = € 89,13
Mogelijk heeft u zelf een extra aflossing overgemaakt voor uw lening. Als u een extra bedrag overmaakt, dan wordt dit bedrag standaard in mindering gebracht op de volgende maandtermijn. Dit betekent dat uw eerstvolgende automatische incasso eenmalig lager is of dat we deze niet uitvoeren.
Er zijn drie mogelijkheden om te voorkomen dat uw extra betaling verrekend wordt met uw maandtermijn:
- U kunt eenmalig een extra bedrag overmaken. Dit bedrag maakt u dan samen met de maandtermijn over. Bijvoorbeeld: U heeft een maandtermijn van € 600. U wilt € 500 extra aflossen en maakt in totaal € 1100 over. In dat geval wordt de eerstvolgende automatische incasso overgeslagen. U hebt dan € 600 als maandtermijn betaald en € 500 als extra aflossing.
- U kunt de automatische incasso laten stopzetten en uw maandtermijn (en de extra aflossing) zelf overmaken. Dit kunt u bijvoorbeeld doen met een periodieke overboeking.
- U kunt uw maandtermijn verhogen. Dit betekent dat u ons maandelijks een hoger bedrag laat afschrijven. Als u dit wilt, geef dit dan schriftelijk of per e-mail door aan onze klantenservice. Let op: dit is alleen mogelijk bij een doorlopend krediet.
Vanaf mei 2017 geldt deze verrekening ook voor extra betalingen op uw doorlopend krediet. Wij begrijpen dat dit niet altijd wenselijk is. Helaas is er op dit moment alleen nog geen mogelijkheid om de oude situatie van het doorlopend krediet te herstellen.
Hebt u een handmatige betaling gedaan maar is deze nog niet te zien in uw overzicht? Dat kan kloppen, want gemiddeld duurt het twee á drie werkdagen voordat een betaling zichtbaar is op uw contract. Denkt u dat er iets is misgegaan omdat u bijvoorbeeld uw contractnummer niet hebt vermeld? Stuur dan een bewijs van uw betaling naar info@interbank.nl. Wij zullen dan aan de hand van uw gegevens de betaling traceren en op uw contract verwerken.
Bij een doorlopend krediet is het mogelijk om uw termijnbedrag te verhogen. U kunt aan onze klantenservice doorgeven welk bedrag wij maandelijks bij u mogen incasseren. Helaas is het bij een persoonlijke lening NIET mogelijk om uw termijnbedrag te verhogen.
Ja, dat kan. U kunt op verschillende manieren geld opnemen van uw doorlopend krediet:
- Neem contact op met uw financieel adviseur. Hij kan een opname voor u doen.
- Ga naar Mijn Interbank op internet. Daar kunt u eenvoudig geld opnemen uit uw doorlopend krediet.
- Bel naar 0900-8688 (lokaal tarief).
- Stuur een e-mail naar info@interbank.nl. Zet in de e-mail uw naam, adres, het contractnummer van uw doorlopend krediet en het bedrag dat u wilt opnemen.
Als u geld opneemt van uw doorlopend krediet, moet u minimaal € 100 opnemen.